be

GENT - GO! campus Casinoplein - Studieopdracht

GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
29/11/2021
Section I: Contracting authority
GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

Willebroekkaai 36, 1000 Brussel, Belgium
*********
*********
*********
Section II: Object
GO!-21728/2200301/2021/5153/KH -F02
2021-546910

GENT - GO! campus Casinoplein - Studieopdracht
Het opmaken van een ontwerp met bijbehorend participatietraject voor steakholders, het opmaken en de uitvoering van een subsidietraject, het opmaken en indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag, het opmaken van het uitvoeringsdossier, de aanbesteding en de controle op de uitvoering van de opdracht voor de herinrichting en restauratie van een scholencampus te Casinoplein GENT overeenkomstig de opdrachtdocumenten en de toepasselijke wetgeving.

1
DOMEIN GO! GENT, Casinoplein, 9000 GENT
Het opmaken van een ontwerp met bijbehorend participatietraject voor steakholders, het opmaken en de uitvoering van een subsidietraject, het opmaken en indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag, het opmaken van het uitvoeringsdossier, de aanbesteding en de controle op de uitvoering van de opdracht voor de herinrichting en restauratie van een scholencampus te Casinoplein GENT overeenkomstig de opdrachtdocumenten en de toepasselijke wetgeving.
Visie
60
Budgettaire haalbaarheid
25
Ereloon
15
120 months



Section III: Legal, economic, financial and technical information


Het UEA, waarmee de ondernemer verklaart dat hij zich niet bevindt in een van de uitsluitingssituaties als bedoeld in de artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016.
Volgende documenten moeten aan de kandidatuurstelling toegevoegd worden:
• De nodige documenten waaruit de bevoegdheid blijkt van de personen die een elektronische handtekening plaatsen om de onderneming te verbinden
• voor de Belgische kandidaat : een uittreksel uit het strafregister van alle leidinggevenden (attesten van niet-veroordeling of gelijkwaardige attesten volstaan eveneens). De kandidaat is verplicht om een verklaring aan zijn aanvraag tot deelneming toe te voegen inhoudende een overzicht van de desbetreffende personen met vermelding dat de aangeleverde attesten volstaan / voldoen aan de wettelijke vereisten. Het is de volledige verantwoordelijkheid van elke kandidaat zelf om uit te maken / na te gaan welke personen er lid zijn van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van de kandidaat of welkpersonen daarin vertegenwoordigings-, beslissings- of controlebevoegdheid hebben. De attesten zijn maximaal 6 maand oud op het uiterste tijdstip van ontvangst van de aanvragen tot deelneming;
• voor de Belgische kandidaat die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de sociale zekerheidswetgeving van een andere lidstaat van de Europese Unie : een attest uitgereikt door de bevoegde overheid waarin bevestigd wordt dat hij, volgens de rekening die ten laatste de uiterste dag bepaald voor de ontvangst van de kandidatuurstelling opgemaakt is, op die datum voldaan heeft aan de voorschriften inzake betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid.
• de buitenlandse kandidaat: uittreksel uit het strafregister, certificaten inzake fiscale en sociale schulden, en een certificaat inzake niet-faling.
• Wanneer een document of certificaat niet wordt uitgereikt in het betrokken land of dit niet afdoend voor alle uitsluitingsgronden het nodige bewijs levert, kan ter vervanging een verklaring onder eed toegevoegd worden, of in landen waar dit niet voorzien is, een plechtige verklaring van de betrokkene voor een bevoegde rechterlijke of administratieve instantie, notaris of bevoegde beroepsorganisatie van het land van herkomst of van het land waar de ondernemer gevestigd is.
• Indien de kandidaat intellectueel beroep doet op onder- of nevenaannemers, dient een intentieverklaring te worden toegevoegd aan de kandidatuur, door alle partijen ondertekend, waaruit blijkt voor welk type samenwerkingsverband zal worden gekozen bij gunning.
De aanbestedende overheid kan in elk stadium van de plaatsingsprocedure overgaan tot uitsluiting van de kandidaat/inschrijver die een ernstige fout in zijn beroepsuitoefening heeft begaan.
Indien de kandidaat/inschrijver beroep doet op onderaannemers of entiteiten, en ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten, zijn bovenvermelde bepalingen m.b.t. de uitsluitingsgronden, RSZ en fiscale verplichtingen en belangenvermenging eveneens van toepassing op deze onderaannemers en entiteiten. Zij voegen eveneens de gevraagde documenten toe.

De kandidaat dient over voldoende financiële en economische draagkracht te beschikken om een volledige fase van de opdracht uit te voeren zonder de verrichte prestaties tussentijds te factureren. Immers, enkel voor de uitvoeringsfase is het toegelaten om tussentijds te factureren. Deze buffer dient minimaal rekening te houden met de prestaties van de betrokken fase, de verificatietermijn van 30 kalenderdagen en de betalingstermijn van 30 kalenderdagen.
Daarnaast moet de kandidaat gedekt zijn door een verzekering tegen beroepsrisico’s, inclusief de 10-jarige aansprakelijkheid overeenkomstig de vereisten van het KB van 25 april 2007 betreffende de verplichte verzekering voorzien door de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect, en dit voor een dekking overeenkomstig de risico’s en omvang van de infrastructuur met inbegrip van de aansprakelijkheid van de derde entiteiten waarvoor de architect aansprakelijk is.

De verzekering tegen burgerlijke aansprakelijkheid dient een dekking te voorzien van minimaal:
− 1.500.000 euro per schadegeval voor de schade die voortvloeit uit lichamelijke letsels.
− 500.000 euro per schadegeval voor materiële schade, de immateriële schade die eruit voortvloeit.
− 10.000 euro per schadegeval voor toevertrouwde voorwerpen.
De kandidaat toont dit aan door het voorleggen van volgende documenten:
• voor de architect: een bewijs van een tot 31 december van het lopende jaar geldige verzekering tegen beroepsrisico’s.
• Een ondertekende verklaring betreffende de maximale grootte van de opdracht die de indiener kan uitvoeren zonder tussentijdse facturen van verrichte en goedgekeurde prestaties (volgens model als bijlage).

A. Studie- of beroepskwalificaties: samenstelling van het Studieteam
De aanbestedende overheid wenst een beknopte en duidelijke informatie over de samenstelling van het team:
• De verdeling van de verschillende onder art. 2.4.1 vermelde disciplines binnen het team, waarbij de onderlinge samenwerking verduidelijkt wordt. De kandidaat geeft aan welke taken uit de opdracht hij intern zal opnemen en voor welke taken en op welke manier hij zich zal laten ondersteunen door externe dienstverleners. Er wordt een organigram toegevoegd met duidelijke vermelding van de namen en taken van de medewerkers binnen het team dat kan ingezet worden bij de uitvoering van de opdracht.
B. Portfolio
Naast de nodige beroepskwalificaties dient het Studieteam ook te beschikken over voldoende relevante ervaring. Hierbij wordt uitdrukkelijk aangehaald dat een doorgedreven ervaring met bouwprojecten en aanbestedingen van eenzelfde aard, schaal en complexiteit noodzakelijk wordt geacht.
De aanbestedende overheid wenst een op maat samengestelde portfolio met relevante en bij voorkeur recentste projecten die werden verwezenlijkt.
De kandidaat illustreert zijn ervaring in de verschillende vakgebieden door het overmaken van projectfiches van de hieronder gevraagde referenties. De projectfiches moeten toelaten een duidelijk beeld te vormen van het project.
Elke projectfiche bevat 1 referentieproject en wordt opgemaakt volgens model als bijlage en beslaat maximum 3 bladzijden A4. Indien een kandidaat toch een projectfiche indient die uit meer dan het gevraagde aantal bladzijden bestaat, zal de aanbestedende overheid enkel het gevraagde aantal pagina’s lezen.
Indien een kandidaat een projectfiche wil gebruiken voor meerdere disciplines (bv referentie stabiliteit eveneens gebruiken als referentie gebouwtechnieken), dient hij dit duidelijk op de projectfiche te vermelden voor welke disciplines de projectfiche van toepassing is (zie model projectfiche). Niettegenstaande deze mogelijkheid moeten de gevraagde attesten van goede uitvoering per discipline aangereikt worden.
Een publiek gebouw is een gebouw gerealiseerd rechtstreeks of onrechtstreeks in opdracht van een openbare instelling. De aanstelling gebeurde daarbij steeds volgens de wetgeving overheidsopdrachten.
Elke projectfiche vat de kerninformatie van het project als volgt samen:
• Aard, onderwerp en korte omschrijving van het project;
• Naam en adres van de bouwheer/opdrachtgever;
• Beeldmateriaal: enkele representatieve foto’s, schetsen, plannen welke kenmerkend zijn voor het referentieproject;
• Bruto-oppervlakte van het gebouw;
• Naakte bouwkost (excl. btw, erelonen) bij eindafrekening indien reeds beschikbaar;
• Indien de naakte bouwkost nog niet beschikbaar is: Gunningsbedrag indien reeds beschikbaar;
• Raming bij aanbesteding;
• Datum van oplevering of indien niet beschikbaar: startdatum van uitvoering of indien deze ook nog niet beschikbaar is: datum van opmaak aanbestedingsdossier.

Klasse: N/A, Categorie: N/A
Hiertoe levert de kandidaat minimum volgende elementen aan:
• Organigram van de kandidaat: maximaal 1 bladzijden A4 bedraagt (inclusief organigram)
• Cv’s van de verantwoordelijken die voor de leiding van de ontwerpopdracht zal/zullen instaan. De Opdrachtgever wenst per gevraagde discipline een cv te ontvangen. Maximaal 1 bladzijde A4 (enkelzijdig) per cv. De cv’s bevatten een duidelijke vermelding van de namen, studies, relevante opleidingen, beroepskwalificaties, relevante beroepsanciënniteit, anciënniteit binnen het team/studiebureau en omschrijving van de taken; Afschriften van de diploma’s, getuigschriften, certificaten worden niet gevraagd.
• Voor de architect van het Studieteam: bewijs van inschrijving bij de Orde van Architecten van België. Kandidaten die onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie of van een Staat die partij is bij het akkoord betreffende de Europese Economische Ruimte, moeten bij hun aanvraag tot deelneming een attest voegen dat verklaart dat ze genieten van de machtiging bedoeld in Artikel 8 van de Wet van 26 juni 1963 houdende oprichting van een Orde van Architecten en/of een verklaring dat ze wettelijk de activiteiten van architect uitoefenen in de Staat waar ze gevestigd zijn. Of voor de buitenlandse architect levert het bewijs dat hij/zij het beroep in België mag uitvoeren.
• Voor de architect en expert in restauratie van beschermde monumenten: Bewijs specialisatie-opleiding in de monumentenzorg.
• Indien de kandidaat zich laat ondersteunen door derde partners in onderaanneming voor bepaalde onderdelen van de opdracht, zal er een verbintenis, ondertekend door deze partners, tot samenwerking voor deze opdracht (indien de opdracht aan hen wordt gegund) worden toegevoegd.
• De EPB-verslaggever dient te voldoen aan de erkenningsvoorwaarden bedoeld in hoofdstuk 7 van het Energiebesluit. Hij dient te zijn geregistreerd te zijn bij het Vlaams Energieagentschap (VEA) als verslaggever en als dusdanig te beschikken over een verslaggeverscode (code die bestaat uit 'EP', gevolgd door 5 cijfers).
Referenties architectuur:
De architect ontwerper zal zijn technische bekwaamheid aantonen aan de hand van exact drie (3) unieke projectfiches en twee attesten van goede uitvoering, waarvan:
• één (1) referentieproject betreffende de nieuwbouw/renovatie van een school. Onder “school” wordt begrepen: secundaire school, hogeschool of universiteit, technische school, kunstacademie.
De voorlopige oplevering van de bouwwerken vond plaats na 1 januari 2016 OF moet zich op het moment van indienen minstens in fase van uitvoering of van opmaak van aanbestedingsdossier bouw bevinden.
• één (1) referentieproject betreffende de nieuwbouw en/of renovatie van een publiek gebouw met een bouwkost van minstens 7 miljoen euro excl. BTW en erelonen. De voorlopige oplevering van de bouwwerken vond plaats na 1 januari 2014.
• één (1) referentieproject betreffende de restauratie van een beschermd monument met een bouwkost van minstens 4 miljoen euro excl. BTW en erelonen. De voorlopige oplevering van de bouwwerken vond plaats na 1 januari 2014.
• voor minstens twee (2) referentieprojecten wordt er, naast de projectfiche, een attest van goede uitvoering bijgevoegd. Het attest is op straffe van nietigheid ondertekend door de bouwheer en vermeldt minimum de volgende gegevens: naam van het project, bouwplaats, bouwheer, bedrag van de werken, naam van het studiebureau met desbetreffende discipline, datum van oplevering. De vermelding van handhaving en opvolging van de budgetten en termijnen zijn een belangrijk gegeven en kunnen eveneens op dit attest worden vermeld. Attesten ondertekend door de opdrachtgever, voor zoverre deze niet de bouwheer is, worden geweigerd.
Scholen van Morgen wordt aanvaard.
Een project uitgevoerd binnen een DB of DBFM wordt aanvaard.
Referenties stabiliteit:
De Ingenieur Stabiliteit zal zijn technische bekwaamheid aantonen aan de hand van één projectfiche en één (1) attest van goede uitvoering, waarvan:
• Eén (1) referentieproject stabiliteit uitgevoerd voor één publiek gebouw met een bouwkost van minstens 8 miljoen euro excl. BTW en erelonen, waarbij de voorlopige oplevering van de bouwwerken plaatsvond na 1 januari 2016.
• Naast de projectfiche, wordt er een attest van goede uitvoering bijgevoegd. Het attest is op straffe van nietigheid ondertekend door de bouwheer en vermeldt minimum de volgende gegevens : naam van het project, bouwplaats, bouwheer, bedrag van de werken, naam van het studiebureau met desbetreffende discipline, datum van oplevering. De vermelding van handhaving en opvolging van de budgetten en termijnen zijn een belangrijk gegeven en kunnen eveneens op dit attest worden vermeld. Attesten ondertekend door de opdrachtgever, voor zoverre deze niet de bouwheer is, worden geweigerd.
Scholen van Morgen wordt aanvaard.
Een project uitgevoerd binnen een DB of DBFM wordt aanvaard.
Referenties gebouwtechnieken:
De Ingenieur gebouwtechnieken zal zijn technische bekwaamheid aantonen aan de hand van exact twee (2) unieke projectfiches en één (1) attest van goede uitvoering. Waarvan:
• één (1) referentieproject betreffende de nieuwbouw van een school. Onder “school” wordt begrepen: secundaire school, hogeschool of universiteit, technische school, kunstacademie.
De voorlopige oplevering van de bouwwerken vond plaats na 1 januari 2016 OF moet zich op het moment van indienen minstens in fase van uitvoering of van opmaak van aanbestedingsdossier bouw bevinden.
• Eén (1) referentieproject gebouwtechnieken uitgevoerd voor een gebouw beschermd als monument met een bouwkost van minstens 4 miljoen euro excl. BTW en erelonen, waarbij de voorlopige oplevering van de bouwwerken plaatsvond na 1 januari 2016.
• Voor minstens één (1) referentieproject wordt er, naast de projectfiche, een attest van goede uitvoering bijgevoegd. Het attest is op straffe van nietigheid ondertekend door de bouwheer en vermeldt minimum de volgende gegevens: naam van het project, bouwplaats, bouwheer, bedrag van de werken, naam van het studiebureau met desbetreffende discipline, datum van oplevering. De vermelding van handhaving en opvolging van de budgetten en termijnen zijn een belangrijk gegeven en kunnen eveneens op dit attest worden vermeld. Attesten ondertekend door de opdrachtgever, voor zoverre deze niet de bouwheer is, worden geweigerd.
Scholen van Morgen wordt aanvaard.
Een project uitgevoerd binnen een DB of DBFM wordt aanvaard.
Referenties akoestiek:
De Ingenieur akoestiek zal zijn technische bekwaamheid aantonen aan de hand van één (1) projectfiche. Waarvan:
• Eén (1) referentieproject akoestiek uitgevoerd voor één publiek gebouw met een bouwkost van minstens 6 miljoen euro excl. BTW en erelonen, waarbij de voorlopige oplevering van de bouwwerken plaatsvond na 1 januari 2016.
Scholen van Morgen wordt aanvaard.
Een project uitgevoerd binnen een DB of DBFM wordt aanvaard.
Referenties landschapsarchitect:
De landschapsontwerper zal zijn technische bekwaamheid aantonen aan de hand van één projectfiche:
• Eén (1) referentieproject betreffende het landschapsontwerp van één publiek domein met een bouwkost van minstens 500.000 euro excl. BTW en erelonen. De voorlopige oplevering van de bouwwerken vond plaats na 1 januari 2016.
Scholen van Morgen wordt aanvaard.
Een project uitgevoerd binnen een DB of DBFM wordt aanvaard.
Referentie expert theatertechnieken:
De expert theatertechnieken zal zijn technische bekwaamheid aantonen aan de hand van één projectfiche:
• Eén (1) referentieproject betreffende het ontwerp van een theaterproject met een bouwkost van minstens 500.000 euro excl. BTW en erelonen. De voorlopige oplevering van de bouwwerken vond plaats na 1 januari 2015.
Scholen van Morgen wordt aanvaard.
Een project uitgevoerd binnen een DB of DBFM wordt aanvaard
services

Architecten
Section IV: Procedure



18/01/2022
11:00

4 months
ESTIMATED POTENTIAL

Want your share?

Contact us and together we will see the potential for your business!

Secure and Responsive Portal

Our portal uses the latest information technologies and is fully secure. It is also adapted to all screen resolutions, whether you use a computer, tablet or mobile phone. In addition, our portal offers complete management of the commercial monitoring of public tenders, a view of the competition and a detailed analysis of the results.