be

Concessieopdracht: Realisatie en exploitatie van Parking Prinsenbos

Gemeente Grimbergen
26/04/2021
Section I: Pouvoir adjudicateur
Gemeente Grimbergen

Prinsenstraat 3, 1850 Grimbergen, Belgium
*********
*********
*********
Section II: Objet
Grimbergen-PPP06I-933/1017/2021/841-F24
2021-515885
D-7,
Concessieopdracht: Realisatie en exploitatie van Parking Prinsenbos
De Concessie heeft betrekking op:
- enerzijds de realisatie en exploitatie van een bovengrondse, betalende rotatieparking met bijgaande publieke fietsparking met tenminste 50 gratis fietsstallingen (het is niet de bedoeling dat er bovengronds een commercieel of residentieel project wordt gerealiseerd)
- anderzijds de realisatie van 75 ondergrondse parkeerplaatsen ten behoeve van de Concessiegever
met de mogelijkheid tot realisatie en exploitatie van bijkomende ondergrondse rotatieparkeerplaatsen en van een andere ondergrondse centrumfunctie.
De nieuwe Parking Prinsenbos moet (bovengronds en ondergronds) beschikken over tenminste 110 permanent beschikbare rotatieparkeerplaatsen (24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7), al wordt er gestreefd naar meer rotatieparkeerplaatsen. De rotatieparking is betalend.
Van de 75 voor de Concessiegever gereserveerde parkeerplaatsen moeten 10 parkeerplaatsen permanent (24 uur op 24 en 7 dagen op 7) gereserveerd zijn, terwijl de 65 overige parkeerplaatsen buiten de kantooruren (van 19 uur tot 7 uur) en op zaterdag en zondag door de Concessiehouder kunnen gebruikt worden als rotatieparkeerplaatsen.
De Concessiehouder staat in voor het realiseren van een nieuwe permanente ondergrondse constructie. Het plafond van deze ondergrondse constructie moet niet alleen een voldoende draagkracht hebben voor de bovengrondse rotatieparking, maar ook het behoud van bovengrondse evenementen, in het bijzonder een kermis (zie BIJLAGE 12). De Concessiehouder staat ook in voor de heraanleg van de bovengrondse parking, die een betalend karakter zal krijgen, alsook voor de publieke fietsparking.
De Concessiehouder stelt de bovengrondse parking geheel (en als dan niet nodig is, gedeeltelijk), ter beschikking van de Concessiegever voor evenementen als kermissen, kerstmarkten, grootschalige events, bv. naar aanleiding van een internationale voetbalwedstrijd, enz. en dit voor een maximum van 20 kalenderdagen op jaarbasis. De Concessiehouder wordt tijdig op de hoogte gesteld door de Concessiegever.
De frituur op de bovengrondse parking valt buiten de concessie. Deze frituur wordt vóór de werkzaamheden verplaatst naar een door de Concessiegever aangegeven vervanglocatie en na de duur van de werkzaamheden op kosten van de Concessiehouder teruggeplaatst op de huidige locatie. Er worden geen aparte parkeerplaatsen of gunsttarieven voorzien voor de (bezoekers van de) frituur. De concessieovereenkomst betreffende de frituur wordt gevoegd als BIJLAGE 13.
De Concessiehouder exploiteert zowel de bovengrondse als de ondergrondse parking conform de voorwaarden gesteld in het Bestek en in de eventuele Concessieovereenkomst. Daarnaast zijn in de ondergrondse constructie andere centrumversterkende activiteiten toegelaten voor zover ze in overeenstemming zijn met de bestemming van woongebied.
Ten behoeve van de duurzame en rendabele uitvoering van de Concessie kent de Concessiegever aan de Concessiehouder een recht van opstal toe van 50 jaar in een afzonderlijke overeenkomst teneinde de zware investeringen te kunnen terugverdienen.
Dit gezegd zijnde verwacht de Concessiegever niet dat de concessie break-even is. Zij is integendeel bereid om een eenmalige vergoeding te betalen van EUR 1.875.000 voor 75 voor de Concessiegever gereserveerde parkeerplaatsen (zie het tweede gunningscriterium “fiscale optimalisatie”).
Daartegenover wordt van de Concessiehouder een jaarlijkse vaste concessievergoeding gevraagd van EUR 100.000, alsmede een jaarlijkse variabele concessievergoeding (zie het tweede gunningscriterium “fiscale optimalisatie”).
Op die wijze ziet de Concessiehouder zich verzekerd van een substantiële prefinanciering en maakt het project voldoende kans in deze “coronatijden”.
Bij de beëindiging van de Concessie wordt de Concessiegever – of de door haar aangeduide derde – eigenaar van de volledige Parking Pr...(zie opdrachtdocumenten)

1
parking Prinsenbos, 1850 Grimbergen

De Concessie heeft betrekking op:
- enerzijds de realisatie en exploitatie van een bovengrondse, betalende rotatieparking met bijgaande publieke fietsparking met tenminste 50 gratis fietsstallingen (het is niet de bedoeling dat er bovengronds een commercieel of residentieel project wordt gerealiseerd)
- anderzijds de realisatie van 75 ondergrondse parkeerplaatsen ten behoeve van de Concessiegever
met de mogelijkheid tot realisatie en exploitatie van bijkomende ondergrondse rotatieparkeerplaatsen en van een andere ondergrondse centrumfunctie.
De nieuwe Parking Prinsenbos moet (bovengronds en ondergronds) beschikken over tenminste 110 permanent beschikbare rotatieparkeerplaatsen (24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7), al wordt er gestreefd naar meer rotatieparkeerplaatsen. De rotatieparking is betalend.
Van de 75 voor de Concessiegever gereserveerde parkeerplaatsen moeten 10 parkeerplaatsen permanent (24 uur op 24 en 7 dagen op 7) gereserveerd zijn, terwijl de 65 overige parkeerplaatsen buiten de kantooruren (van 19 uur tot 7 uur) en op zaterdag en zondag door de Concessiehouder kunnen gebruikt worden als rotatieparkeerplaatsen.
De Concessiehouder staat in voor het realiseren van een nieuwe permanente ondergrondse constructie. Het plafond van deze ondergrondse constructie moet niet alleen een voldoende draagkracht hebben voor de bovengrondse rotatieparking, maar ook het behoud van bovengrondse evenementen, in het bijzonder een kermis (zie BIJLAGE 12). De Concessiehouder staat ook in voor de heraanleg van de bovengrondse parking, die een betalend karakter zal krijgen, alsook voor de publieke fietsparking.
De Concessiehouder stelt de bovengrondse parking geheel (en als dan niet nodig is, gedeeltelijk), ter beschikking van de Concessiegever voor evenementen als kermissen, kerstmarkten, grootschalige events, bv. naar aanleiding van een internationale voetbalwedstrijd, enz. en dit voor een maximum van 20 kalenderdagen op jaarbasis. De Concessiehouder wordt tijdig op de hoogte gesteld door de Concessiegever.
De frituur op de bovengrondse parking valt buiten de concessie. Deze frituur wordt vóór de werkzaamheden verplaatst naar een door de Concessiegever aangegeven vervanglocatie en na de duur van de werkzaamheden op kosten van de Concessiehouder teruggeplaatst op de huidige locatie. Er worden geen aparte parkeerplaatsen of gunsttarieven voorzien voor de (bezoekers van de) frituur. De concessieovereenkomst betreffende de frituur wordt gevoegd als BIJLAGE 13.
De Concessiehouder exploiteert zowel de bovengrondse als de ondergrondse parking conform de voorwaarden gesteld in het Bestek en in de eventuele Concessieovereenkomst. Daarnaast zijn in de ondergrondse constructie andere centrumversterkende activiteiten toegelaten voor zover ze in overeenstemming zijn met de bestemming van woongebied.
Ten behoeve van de duurzame en rendabele uitvoering van de Concessie kent de Concessiegever aan de Concessiehouder een recht van opstal toe van 50 jaar in een afzonderlijke overeenkomst teneinde de zware investeringen te kunnen terugverdienen.
Dit gezegd zijnde verwacht de Concessiegever niet dat de concessie break-even is. Zij is integendeel bereid om een eenmalige vergoeding te betalen van EUR 1.875.000 voor 75 voor de Concessiegever gereserveerde parkeerplaatsen (zie het tweede gunningscriterium “fiscale optimalisatie”).
Daartegenover wordt van de Concessiehouder een jaarlijkse vaste concessievergoeding gevraagd van EUR 100.000, alsmede een jaarlijkse variabele concessievergoeding (zie het tweede gunningscriterium “fiscale optimalisatie”).
Op die wijze ziet de Concessiehouder zich verzekerd van een substantiële prefinanciering en maakt het project voldoende kans in deze “coronatijden”.
Bij de beëindiging van de Concessie wordt de Concessiegever – of de door haar aangeduide derde – eigenaar van de volledige Parking Pr...(zie opdrachtdocumenten)
Variabele concessievergoeding
Fiscale optimalisatie
Aantrekkelijkheid van het project in functie van centrumversterkende exploitatie
Kwaliteit van de parking
600 mois
Section III: Renseignements d’ordre juridique, économique, financier et technique


* Het DVB, waarmee de ondernemer verklaart dat hij zich niet bevindt in een van de uitsluitingssituaties als bedoeld in de artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016.
* Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikels 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.
1. Het voorwerp van de Concessie vereist dat de Inschrijver, hetzij een natuurlijke persoon of rechtspersoon, hetzij minstens één deelgenoot uit het Samenwerkingsverband, minimaal beschikken over een erkenning in de Categorie D Bouwwerken, klasse 7.

1. De Inschrijver, al dan niet beroep doend op een deelgenoot of onderaannemer, voegt bij zijn Offerte:
1° ofwel dat hij over de vereiste erkenning beschikt
In dit geval verwijst de Inschrijver in de DVB naar het internetadres waarop de Concessiegever het bewijs van erkenning kan ophalen of voegt hij bij zijn Offerte een afschrift van de erkenning.
De Inschrijver vult de velden van het DVB in die daar betrekking op heeft.
2° ofwel dat hij in het bezit is van een certificaat of ingeschreven is op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie.
In dit geval verwijst de Inschrijver in de DVB naar het internetadres waarop de Concessiegever het certificaat of het bewijs van inschrijving kan ophalen of voegt hij bij zijn Offerte een afschrift van dit certificaat of bewijs van inschrijving, alsook elk document dat de gelijkwaardigheid tussen de certificering of inschrijving en de vereiste erkenning kan aantonen. Op dit certificaat worden de referenties vermeld op grond waarvan de inschrijving van de Inschrijver op de officiële lijst of certificering mogelijk was, alsmede de classificatie op deze lijst.
De Inschrijver vult de velden van het DVB in die daar betrekking op heeft.
3° ofwel dat hij de toepassing inroept van artikel 3, eerste lid, 2° van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken.
1. De Inschrijver moet ervaring hebben met het bouwen en exploitatie van een rotatieparking en moet tenminste één referentie met 75 rotatieparkeerplaatsen toevoegen bij zijn Offerte die minder oud is dan 10 jaar. De uiterste indieningsdatum van de Offerte dienst als referentiepunt.

1. Wat de ervaring van de kandidaat met de bouw van ondergrondse parkings betreft, één referentie met opgave van de opdrachtgever, de bestemming van de parking, het aantal parkeerplaatsen, het aantal parkeerlagen, de uitvoeringswijze, het bedrag en de periode van uitvoering (aanvang en voltooiing). Er kunnen ook enkele foto’s bijgevoegd worden (BIJLAGE 4).
Wat de ervaring van de kandidaat met de exploitatie van een rotatieparking betreft, één referentie met opgave van de opdrachtgever, de bestemming van de parking, het aantal parkeerplaatsen, het aantal parkeerlagen, de uitvoeringswijze, het bedrag en de periode van uitvoering (aanvang en voltooiing). Er kunnen ook enkele foto’s bijgevoegd worden (BIJLAGE 4).
Vereiste erkenning: D (Bouwwerken), Klasse 7
Section IV: Procédure

works

26/07/2021
09:00
Section VI: Renseignements complémentaires



De offertes kunnen alleen elektronisch ingediend worden via de e-Tendering internetsite https://eten.publicprocurement.be/.
Raad van State
Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel , Belgium
Raad van State
Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel , Belgium
Gemeente Grimbergen
Prinsenstraat 3, 1850 Grimbergen , Belgium

26/04/2021
POTENTIEL ESTIMÉ

Vous voulez votre part?

Contactez-nous et nous verrons ensemble le potentiel pour votre activité!

Plateforme sécurisé et responsive

Notre plateforme de gestion des marchés publics belges et européens utilise les technologies d'information les plus récentes pour garantir une sécurité totale. Conçue pour être entièrement responsive, elle s'adapte parfaitement que vous soyez sur ordinateur, tablette ou smartphone. De plus, notre solution en ligne offre des fonctionnalités complètes pour le suivi commercial des appels d'offres, l'analyse concurrentielle et un examen approfondi des performances.